Üçlübirliğin içerisinde ayrı ayrı kişilikler ve birlik
Öğrenciler bu gerçekleri pek anlamış değillerdi. Baba'yı tanıdılar (Yuh.14:7| ayete göre İsa Mesih ile tanıdıklarından dolayı) ama ondan haberi bile yok. Kutsal Ruh ile tanıştılar (Yuh.14:16|), İsa Mesih aracılığıyla aralarındaydı ama ondan haberi yok. İşte bizim de Üçlübirliğin derin anlamını çıkartmak için iki tane şart var:
1. Kutsal Ruh içimizde olmalıdır. Yuh.3:3,14:20|1Ko.2:14|
2. Tanrı'ya sevgiyle yaklaşmalıyız. Yuh.14:21-23|1Ko.8:1-3|
Tanrı'yla tanışmak felsefi/mantıki bir şey değil, daha derin olan kişisel ilişkilerimizde olduğu gibi sevgi ile ilgili bir şeydir. O bakımdan Onunla tanışmak sadece Onun hakkında doğru bilgi toplamakla kalmamalıdır, Onunla tanışmak için Onunla beraber yaşamalıyız.
Şimdi Baba, Oğul ve Kutsal Ruh aynı öz taşıyanlar olarak anlatıldı. Yine de onlar kendiliğinden ve özüne aykırı olmaksızın ayrı ayrı kişiliklere (benliklere) sahiptirler: 
İsa Mesih her şey Babası'yla paylaştığını, kendiliğinden hiçbir şey yapmadığını söyledi. Yu.5:19,30|. Ama çarmıha gidişi gönüllü, içinden yaptığını söylüyor. O zor karar içinde kendisinin ayrı ama hiçbir şekilde aykırı bir kişiliğe sahip olduğunu görüyoruz. 
Yu.10:18| Luk.22:41|
Aynı şekilde Kutsal Ruh'un da kendiliğinden hareket etmediğini söylüyor Yu.16:13|. Yine de Ruh'un kendisinin istediği gibi hareket ettiğini ve özellikle dilediği gibi armağanlarını dağıttığını söylüyor. Yuh.3:8|
1Ko.12:4-6,11|
4.Üçlübirliğin içerisindeki konumlar*
Biz şimdi genel bir şekilde üçlübirliğe baktık. Aynı özü/bireyliği taşıyan üç benliğin varlığını gördük. Şimdi yine o benliklerin arasındaki ilişkilere genel bir şekilde bakacağız. Kutsal kitap hangi ifadelerde bulunuyor
.1. Birlik ve beraberlik: Genel iç içe ifadeler*
Baba Oğul'da ve Oğul Baba'dadır Yuh.14:10|, Kutsal Ruh Baba'da ve Oğul'dadır Rom.8:9| ve Baba ve Oğul Kutsal Ruh'tadır Yuh.14:23|. Yani devamlı iç içe olan bu üç benlikler özünden ve ilişkilerinden dinamik ve paylaşımcı bir ilişki teşkil ediyorlar. İsa Mesih bu ifadeler ile acaba ne kastediyor? Baba hep onun aklında, fikrinde, onun içinde faal, düşündüğü her düşüncesindedir. Derin her şeyi paylaşan bir beraberliğin ifadeleridir bunlar. Bunu şundan görüyoruz: Flp.1:7|,Gal.2:20|.
.2. Aslen ve zamanın dışında: Soyut zaman dışında kaynaklama ifadeler*
Kendi kendimi düşünürsem şu soru sorabilirim: Benim benliğim mi ilk önce vardı yoksa benim düşüncelerim ilk önce mi vardı? İşte her zaman benliğim düşüncelerimin kaynağıdır ama bir bakımdan düşüncelerim olmaksızın benim benliğim da yok. 
Zamanın dışında olan Tanrı için zamanın dışında kaynaklama ifadeler vardır. Onlar evren ya da yaratılış (ve o bakımdan da yaratılışın bir parçası olan zaman) olmadan var olan durumunu izah ediyorlar. 
Sadece Baba her şeyin kaynağı 1Ko.8:5| olduğundan dolayı zamanın dışında da Oğul'un ve Kutsal Ruh'un kaynağıdır. 
Oğul: Yuh.1:1-3|, Baba onu "doğmuş" yani Oğul onun içinden oluşan bir yansıtan, karşı tarafı oluyor. Bu karşı taraflık onlar arasında önemlidir. Güç ve yücelik ve özünde aynı olduğuna rağmen, konum olarak aynı değiller 1Ko.15:28|. O bakımdan da Baba Oğul'un başıdır. 1Ko.11:3|. Oğul aynı zamanda Baba tarafından gönderilir, onun sonsuzluktan beri düşündüğü planları yerine getirir. Bu konu daha sonra ikinci derste inceleyeceğiz çünkü Baba Oğul ilişkisinin içerisindedir.
Kutsal Ruh sadece Baba'dan çıkıyor (kelimesel anlamı akıyor) Yuh.15:26|, yani ondan kaynaklanıyor, onun içinden devamlı "dökülüyor" yani onun içinden oluşan bir yayma tarafı oluyor. Oğul ve Baba tarafından gönderilir. Yuh.14:26|, Oğul'un ana vazifesi onunla vaftiz etmek, ve onda da Mesih unvanını özetlenebilir. Yuh.1:33|
.3. Zamanın içerisinde: Herşey ile ilgili ifadeler*
Zaman yaratılışın bir parçasıdır. Ve o bakımdan yaratılış ile ilgili genel bir ifade yapılırsa, bu ifade sık sık "her şey" tabirini içeriyor. Böyle bir tabir şimdiki zaman ile ilgili olabilir ya da Tanrı'nın her şeyden önce tasladığı son durumu ile ilgili olabilir. İlk önce şimdiki zaman ile ilgili durumlara bakacağız. 
Tanrı tek olduğundan dolayı ona karşılık "her şey", yani onun dışında olanı vardır. Kutsal Kitap'ta bundan dolayı "her şey" ile ilgili Tanrı'nın fonksiyonları anlatılıyor. 
Tanrı her şeyin kaynağı, var oluş aracı ve hedefidir. Rom.11:36 Ama onun içerisinde de Baba, Oğul ve Kutsal Ruh birbirinden nasıl farklı olduğunu da görüyoruz.
1. Baba ile ilgili* 
Baba her şeyin kaynağıdır 
1Ko.8:5
Baba her şeyden üstündür
Yuh.10:29,Efe.4:4
.2. Oğul ile ilgili*
Oğul her şey üzerine hüküm sürer ve yetki verildi
Rom.9:5 1Ko.15:27 Mat.28:18
Oğul her şeyin aracıdır
1Ko.8:5 Yuh.1:3
Oğul her şeyi devam ettirir
İbr.1:3
Baba Oğul'a her şey teslim etti
Mat.11:27 Yuh.3:35 Yuh.13:3 Mat.28:18
.3. Kutsal Ruh ile ilgili*
Kutsal Ruh her şey araştırır
1Ko.2:10|
Kutsal Ruh her şey öğretiyor
Yuh.14:26|
Kutsal Ruh Tanrı'nın nihai dokunuşudur
Luk.12:10 Mar.3:28|
Mat.12:31-33|
4. Zamanın sonu ile ilgili*
Sonu bulmuş olan bir dünyada her şey Oğluyla uyumlu olacak 
ve Tanrı'ya aykırı bir şey kalmış olmayacak 
1Ko.15:27-28 Efe.1:10-11
O çerçevede doldurmak fikri önem kazanıyor: 
Tanrı'nın doluluğu İsa Mesih'te yaşadı
Kol.1:19,2:9-10
Bu doluluğu kilisede yankı buluyor
Efe.1:22-23,4:10|,Kol.3:11
Sonuç olarak Tanrı her şey kendisiyle uyumun içerisine getirecek
Fil.2:10| (karşı çıkanlar)

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Bağlama ve Çözme Duası (Kendin İçin)

Hristiyan Yaşantımız Nasıl olmalıdır?

Günlük bir dua.